Alla intressen
iFokus
Annons:
Etikettcitat
Läst 959 ggr
[Alder]
2014-08-23 11:14

Jesus citat

Har ni tänkt på detta citats innehåll. hämtat ur Thomas evangeliet, men finns även citerat i bibeln.

Jesus sade: Grandet i din broders öga ser du. Men bjälken i ditt eget öga,ser du icke. När du tagit bort bjälken ur ditt eget öga.,då skall du taga grandet ur din broders öga.

När man fördömer någon, tillrättavisar någon. när man sätter sig över någon, att jag har rätt och du har fel. I religioner så är detta vanligt förekommande. vi har minsann det sanna den rätta tron. och vi tolkar texterna olika utifrån oss själva.  

I det dagliga arbetet och på fritiden,är detta lika förkommande. och det är nog så Jesus menade i sitt anförande.

När kan vi då ta bort bjälken ur vårt eget öga. när vi blir som Jesus?. ur ett annat citat när Jesus sade till Thomas, jag är inte din lärare. eftersom du druckit,har du själv blivit berusad ur den sprudlande källan.

Tänk så fort man kan döma bara genom tanken.

Tanken med mitt inlägg är bara allmänt gods kring Jesus anförande.

Annons:
[Kathja]1
2014-08-23 19:48
#1

Det är enligt mig viktigt att lyfta detta! Denna text tillsammans med kärleksbudskapet är allt vi behöver för att skapa ett paradis på jorden. Om alla såg till att vara sina bästa jag, ta ut bjälken ur vårt eget öga och älskade oss själva och våra medmänniskor så hade det inte funnits något att vara kritisk mot hos någon annan. Allt hade varit kärlek. Så jag tycker att just det du tar upp är bland det viktigaste, och trots det så glöms det så lätt bort.

[Alder]
2014-08-24 19:54
#2

Visst är det så Kathja.🙂
Bjälken är ju vårt ego. så orden i texten kan vara svåra att ta till sig.

ollivoll
2014-08-25 09:38
#3

Då förstår jag bättre. Tyckte att översättningen med "bjälken" i ögat skulle vara en " flis" i ögat. Ta bort din flis i ögat för att sen ta flisen ur din broders öga, typ att flisen stod för aggression och smärta och irritation. Men om bjälken står för vårt ego så blev det mera förståeligt. Bjälken väger mera än flisen hehehe;)

[Alder]
2014-08-25 10:18
#4

ollivoll i vårt ego så döljer det sig en hel del som du tar upp irritation,smärtan. rädslor mm. så du är inte fel ute, att lära känna sig själv på djupet är ingenting som går på en handvändning. för man kommer att möta sitt sitt inre och det yttre.

ollivoll
2014-08-25 15:10
#5

Japp, så sant:)) jag jobbar varje dag med att släppa mitt ego och det är låååångt ifrån lätt. Meditation och böner har varit otroligt hjälpsamt, men tyvärr står jag ensam och trampar i träsk när verkligheten slår till och min ilska och irritation kommer som post i brevlådan. Hehehe eller som en flis i ögat;)

[Kathja]1
2014-08-25 19:58
#6

Att släppa sitt ego är i mångt och mycket att gå bortom vår mänsklighet. När vi inser, och i hjärtat kan känna, att vi är mer än vårt mänskliga jag så blir det lättare. När vi ser vår gudomlighet och inser att vi alla är ett så blir det svårt att fortsätta att "hugga" andra eftersom vi då inser att vi hugger oss själv. Men visst är det en resa att släppa och komma vidare, en resa som är våra liv. ♡

Annons:
Upp till toppen
Annons: