Alla intressen
iFokus
Annons:
Etikettcitat
Läst 959 ggr
[Alder]
2014-08-23 11:14

Jesus citat

Har ni tänkt på detta citats innehåll. hämtat ur Thomas evangeliet, men finns även citerat i bibeln.

Jesus sade: Grandet i din broders öga ser du. Men bjälken i ditt eget öga,ser du icke. När du tagit bort bjälken ur ditt eget öga.,då skall du taga grandet ur din broders öga.

När man fördömer någon, tillrättavisar någon. när man sätter sig över någon, att jag har rätt och du har fel. I religioner så är detta vanligt förekommande. vi har minsann det sanna den rätta tron. och vi tolkar texterna olika utifrån oss själva.  

I det dagliga arbetet och på fritiden,är detta lika förkommande. och det är nog så Jesus menade i sitt anförande.

När kan vi då ta bort bjälken ur vårt eget öga. när vi blir som Jesus?. ur ett annat citat när Jesus sade till Thomas, jag är inte din lärare. eftersom du druckit,har du själv blivit berusad ur den sprudlande källan.

Tänk så fort man kan döma bara genom tanken.

Tanken med mitt inlägg är bara allmänt gods kring Jesus anförande.

Annons:
[Kathja]1
2014-08-23 19:48
#1

Det är enligt mig viktigt att lyfta detta! Denna text tillsammans med kärleksbudskapet är allt vi behöver för att skapa ett paradis på jorden. Om alla såg till att vara sina bästa jag, ta ut bjälken ur vårt eget öga och älskade oss själva och våra medmänniskor så hade det inte funnits något att vara kritisk mot hos någon annan. Allt hade varit kärlek. Så jag tycker att just det du tar upp är bland det viktigaste, och trots det så glöms det så lätt bort.

[Alder]
2014-08-24 19:54
#2

Visst är det så Kathja.🙂
Bjälken är ju vårt ego. så orden i texten kan vara svåra att ta till sig.

ollivoll
2014-08-25 09:38
#3